منشور إسراء يصل إلى مجلس رئاسة الوزراء.. ونهاد أبو القمصان تتكفل بقضيتها..تفاصيل

منشور إسراء يصل إلى مجلس رئاسة الوزراء.. ونهاد أبو القمصان تتكفل بقضيتها..تفاصيل

كتبت : سها احمد

ضجت مواقع التواصل الاجتماعي، بعد تداول منشور لفتاة تدعى إسراء طارق، كتبت أن والديها توفاهما الله، وتعرضت للظلم من أعمامها للحصول على نصيبهم من المنزل الذي تركه والدها، وتستغيث بأي شخص يستطيع مساعدتها.

منشور مؤلم 

تداول رواد التواصل الاجتماعي، منشورا مؤلما لفتاة تتعرض لظلم من أقرب الناس لها، من اعمامها الذين تكالبوا عليها ويرغبون في طردها إلى الشارع مع شقيقتها الطفلة للحصول على حقهم من منزل والدها المتوفي.

وكتبت الفتاة: “أنا ابويا توفى من سنة، وماما توفيت 26 رمضان اللي فات، عندي اخت صغيرة اربع سنين، ومليش اخوات اولاد، لي ٣ اعمام.. عايزيني أبيع البيت عشان ياخذوا ورثهم فيه، وأنا مليش مكان ولا مأوى لي او لأختي غير بيتنا ده”.

وأضافت: “نصيبنا مستحيل يجيب لنا شقة، وانا مش عارفة اروح فين، فهل فيه قانون يوفر لي مسكن، لأننا بنات وملناش مأوى غير بيتنا ده”.

وتابعت: “انا انضربت كذا مرة من عمي الكبير عشان أمضي، وخايفة امضي ابقى في الشارع، واهل ماما من ساعة ما اتوفت ما سألوش عليا ولو باتصال، انا مش معترضة على حقهم، انا عايزة نقعد في البيت لحد حتى ما اتجوز وخذ اختي معايا، لكن اروح فين دلوقت وانا معنديش دخل خالص للايجار بره، لان مفيش دخل لأكلنا وشربنا اصلا، وعايشة على السلف لحد ما اقبض معاش بابا وماما، وماديا حاليا مش هاقدر أرفع قضية لاني مش معايا اتعاب المحامي”.
واختتمت: “عايزة اعرف، فيه حاجة ممكن تخليهم يسيبوني قاعدة في البيت لفترة مؤقتة لحد مثلا ما اتجوز وآخذ اختي؟ ولا ايه!! ارجو تفيدوني”.

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock